Uitnodiging Algemene Ledenvergadering

Wij, het bestuur, nodigen alle leden uit voor het stamppottenbuffet, verzorgd door Slagerij de Rooij. En het bijwonen van de Buitengewone feestelijke ledenvergadering, waarmee we het jubileumjaar met livemuziek van Ben Endlich willen afsluiten.

Wanneer: Maandag 15 december 2025.

Waar:       Gebouw de Stander. Wilhelminastraat 1A,  2661 ET Bergschenhoek.

 Inloop:     17.30-17.45 uur 

Aanvang Buffet 18.00 uur.

 

Wilt u gebruik maken van onze uitnodiging laat dit dan uiterlijk donderdag 11 december even weten door een mail naar secretariaat@hvll.nl te sturen. U kunt ons uiteraard ook bellen op nummer 06-57737260, vergeet niet te vermelden of u alleen of met uw partner komt en of één van beiden veganist is.

Leden die niet in de gelegenheid zijn om gebruik te maken van de uitnodiging Stamppottenbuffet, zijn uiteraard welkom op de “feestavond” die om 19.30 uur start.  

We hopen velen van u te zien, weet u welkom!!   

Irene van Vliet, secretaris.

  1. De vergaderstukken staan vanaf 8 december op deze website.

 

 

 

 

 

Corporaties werken samen om sociale woningbouw in Bleizo-West te versnellen

Woningcorporaties 3B Wonen, De Goede Woning en Havensteder bundelen hun krachten om de ontwikkeling van ongeveer 1.700 sociale huurwoningen mogelijk te maken. De woningen komen in de toekomstige woonwijk Bleizo-West in Lansingerland. 

Start voor duurzame woonwijk Bleizo-West
Met deze samenwerking zetten de drie corporaties een belangrijke eerste stap om van Bleizo-West een duurzame, leefbare en kwalitatieve wijk te maken. In totaal komen er 4.000 tot 6.000 woningen, waarvan minimaal 34 procent sociale huur. De bouw start naar verwachting in 2030.

Breed bestuurlijk draagvlak
De gemeenten Zoetermeer en Lansingerland organiseerden de bestuurlijke startbijeenkomst. Daarbij waren ook vertegenwoordigers van de provincie Zuid Holland, het ministerie van Volkshuisvesting, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard en commerciële partijen aanwezig.

3B Wonen als regievoerder
De gemeente Lansingerland wees 3B Wonen aan als regievoerder voor de opgave van sociale woningbouw in Bleizo-West. 3B Wonen kiest nadrukkelijk voor de samenwerking met andere corporaties. In De Goede Woning en Havensteder heeft zij betrouwbare samenwerkingspartners gevonden. Zij delen dezelfde ambitie: Bleizo-West ontwikkelen tot een mooie, toekomstgerichte wijk waar mensen betaalbaar en prettig kunnen wonen. De corporaties trekken samen op en vormen zo een stevige en betrouwbare gesprekspartner voor de gemeente, het Rijk, bouwers en andere partijen. De komende periode werken zij de samenwerking verder uit.

Samen bouwen we aan de toekomst
De corporaties zijn samen verantwoordelijk voor een derde van alle woningen in Bleizo-West. Zij bundelen hun krachten om dit snel, efficiënt en toekomstbestendig te doen.

Bron: 3B Wonen

Goed en veilig wonen

Om mensen te helpen schimmels te voorkomen en aan te pakken, start de GGD  op 10 november met de campagne ‘Schimmels? Niet in mijn huis!’.

De GGD ziet ook een rol voor de verhuurder als het de huurder niet lukt om schimmel te bestrijden
Schimmels in huis komen veel voor. Ongeveer één op de drie huurhuizen heeft er last van. Door schimmels kunnen bewoners gezondheidsklachten krijgen, zoals hoesten, benauwdheid en verergering van astma. Vooral in de ruimtes waar mensen veel tijd doorbrengen, zoals de slaapkamer en de woonkamer, kunnen schimmels de gezondheid flink schaden.

 

Vier praktische stappen tegen schimmel
De GGD geeft in de campagne ‘Schimmels? Niet in mijn huis!’ praktische tips. Centraal staan de 4 V’s tegen schimmels. Eenvoudige stappen die iedereen zelf kan toepassen:

  1. Verwijderen – pak schimmel direct aan met een toegestane schimmelbestrijder.
  2. Vocht beperken– douche kort, droog de was buiten en kook met de deksel op de pan.
  3. Verwarmen– houd je huis op temperatuur, zo verdampt vocht sneller.
  4. Ventileren – zorg dat vochtige lucht naar buiten kan via roosters of (klep)raampjes.

GGD denkt mee bij terugkerende schimmels
“In sommige woningen keren schimmels steeds terug. Dit komt bijvoorbeeld door optrekkend vocht, lekkages, slechte ventilatiemogelijkheden of slechte isolatie. In die gevallen is het verstandig om advies te vragen aan de verhuurder,” zegt de GGD. “Als dat niet tot een oplossing leidt, kan de GGD meedenken en adviseren.”

Meer aandacht voor groeiend probleem
De Huurdersvereniging Lansingerland en de Woonbond vinden het goed dat er steeds meer aandacht komt voor schimmel in huis. “Schimmels in huis zijn een groeiend probleem,” zegt Marlies Dijkstra van de Woonbond. “Meestal zijn er verschillende oorzaken die samen voor schimmel zorgen. Het is belangrijk dat huurders doen wat ze kunnen. Maar vaak is er ook een probleem met de woning zelf. En dan moet de verhuurder in actie komen.”

Niet praten maar officieel melden
Het is belangrijk dat huurders bij terugkomende schimmel of grote schimmelproblemen een officiële melding doen bij de verhuurder. “Alleen praten of de verhuurder om advies vragen is niet de juiste weg,” . “Verhuurders hebben de melding nodig om de klacht goed af te kunnen handelen. En als je in een volgende stap de Huurcommissie wilt inschakelen, is een officiële melding van de klacht nodig.”

Kortom meldt de klacht bij 3B Wonen en neemt de Huurdersvereniging in de CC hierin mee. Mocht er geen opvolging komen dan kan de huurdersvereniging u bijstaan door als organisatie 3B Wonen hier nogmaals op aan te spreken als ook u bijstaan bij eventuele vervolgstappen.

Bron: Woonbond

Klachten?

Af en toe worden wij als Huurdersvereniging benaderd door een huurder, die zijn of haar ongenoegen uit over een nog steeds niet opgeloste klacht door 3B Wonen, of hij of zij klaagt over de slechte dienstverlening van één van de 3B Wonen medewerkers.

Als er geen reactie komt van de verhuurder of een conflict is niet volgens u naar behoren opgelost dan kunt u, als lid van onze vereniging, uiteraard op ons rekenen. Wij zullen ons uiterste best doen om het probleem voor beide partijen zo goed mogelijk op te lossen. Om echter zo succesvol mogelijk te kunnen zijn, moeten u en wij ons wel aan spelregels houden.

Alvorens u ons inschakelt, moet u eerst uw klacht melden bij 3B Wonen. 3B Wonen zelf moet eerst de gelegenheid krijgen uw klacht te behandelen of op te lossen alvorens u ons gaat inschakelen.
Raadpleeg eerst de website van 3B Wonen.

Hier treft u informatie en invulformulieren aan voor onderstaande klachten:
• Overlast klachten.
• Klachten over 3B Wonen.
• Klachten Advies Commissie.
• Buurtbemiddeling Lansingerland.
• ZAV (Zelf Aangebrachte Voorzieningen) Commissie

Mocht u liever telefonisch een klacht bij 3B Wonen neerleggen, noteer dan altijd de naam van de 3B Wonen medewerker met wie u gesproken heeft, dit zelfde geldt ook als u direct doorgeschakeld wordt met een aannemer. Noteer naast de naam van deze medewerker ook de datum en de tijd van het gesprek of als er meerdere gesprekken hebben plaats gevonden alle overige data. Ook is het voor alle partijen wenselijk om afspraken die per telefoon zijn gemaakt, kort en bondig voor u zelf op papier te zetten, zodat wij daar als naslagwerk gebruik van kunnen maken tijdens het gesprek met de verhuurder.

Als wij als Huurdersvereniging actie moeten ondernemen, dan hebben wij deze informatie echt nodig. Zonder naam en datum(s) van de contacten tussen u en de verhuurder is het voor ons onmogelijk om te kunnen bemiddelen of een klacht te kunnen oplossen. Wij moeten tijdens het bemiddelingsgesprek met de verhuurder naar referenties kunnen verwijzen.

RTV Lansingerland publiceert artikel over aanhoudende overlast

Zoals u misschien gelezen heeft, publiceerde RTV Lansingerland een artikel over 3B Wonen. In dit artikel ” Bewoners voelen zich onveilig: 3B Wonen doet niets, wij zitten met de overlast” geven een aantal huurders aan dat zij vinden dat 3B Wonen hun overlastmeldingen niet serieus neemt.

Hanneke Vliet Vlieland: “Ik vind het vervelend om te lezen dat een aantal huurders zich niet gehoord voelt door 3B Wonen. Dit is niet de bedoeling. Als woningcorporatie staan we dicht bij onze huurders en vinden we hun woonplezier belangrijk.”

3B Wonen neemt dit signaal serieus. Om de drempel naar ons zo laag mogelijk te houden, openden we een directe lijn voor de huurders die aanhoudende overlast ervaren en die zich bij RTV Lansingerland hebben gemeld. Deze huurders kunnen rechtstreeks bellen naar 010 313 55 11. We benadrukken dat we de klachten alléén kunnen oplossen, als deze huurders zich bij ons melden.

Hanneke Vliet Vlieland: “Onze focus ligt op het aanpakken van de oorzaak van de overlast. Als je alleen iets aan de gevolgen doet, blijft het probleem bestaan of wordt het erger. De oorzaak oplossen kunnen we natuurlijk niet alleen. Hiervoor is een intensieve samenwerking met de gemeente, politie en zorgpartijen nodig. Daar zetten we ons komende tijd voor in!”

Coalitie breekt ook belofte ‘boodschappenbonus’

Nadat de coalitie de beloofde tweejarige huurbevriezing schrapte, kunnen de 1,5 miljoen huurders met huurtoeslag nu ook fluiten naar de beloofde ‘boodschappenbonus’.

De vier partijen van de inmiddels uit elkaar gevallen coalitie, deden samen de belofte om de huren te bevriezen en de huurtoeslag te verhogen.

Deze eenmalige verhoging van de huurtoeslag zou huurders met huurtoeslag ongeveer 600 euro opleveren. Geert Wilders noemde dit de boodschappenbonus. Maar de coalitie breekt ook deze belofte. Doordat zij de huren fors laten oplopen gaat de overheid al meer uitgeven aan huurtoeslag. Bij de huurbevriezing zou de overheid geld besparen op de uitgaven aan huurtoeslag. Nu dit niet doorgaat, krijgen huurders een forse huurverhoging én maakt de coalitie geen geld vrij voor de beloofde bonus. Huurders zijn dus dubbel de pineut.

Coalitie stapelt ene gebroken belofte op de andere.
De Woonbond vindt het onbestaanbaar dat coalitiepartijen belofte na belofte breken, ten koste van huurders. Volgende week is er een debat in de Tweede Kamer over de voorjaarsnota. De bond wil dat de Kamer minister Keijzer tot de orde roept. Nadat er in plaats van een huurbevriezing een huurexplosie van 5% volgt en de boodschappenbonus van huurders is afgepakt, moeten huurders worden gecompenseerd. Dat betekent dat er geld bij moet voor structurele verbetering van de huurtoeslag. Ook moet de minister met de Woonbond aan tafel om hoge huurstijgingen te voorkomen.

Coalitie had alle kans huurexplosie te voorkomen
Al vanaf november 2024 voert de Woonbond actie tegen de hoge huurstijging. Sinds het moment dat minister Keijzer de huurstijging voor sociale huurders vaststelde op 5%. Ondanks meerdere moties van verschillende partijen en zelfs een initiatiefwet van GroenLinks-PvdA om de huurexplosie te voorkomen, stemden coalitiepartijen (waaronder de PVV) hier nooit mee in. Maar onder druk van de Woonbond kwam de PVV bij de voorjaarsnota toch nog in actie. De coalitie beloofde een tweejarige huurbevriezing voor sociale huurders én een boodschappenbonus van 600 euro in 2026 voor elke huurtoeslagontvanger. Van beide komt nu dus niks terecht. Wilders trok de stekker uit het kabinet en Keijzer trok de huurbevriezing in.

Maar afbreken Wet betaalbare huur gaat wel door?
Bij het Tweede Kamerdebat over de voorjaarsnota gaat het ook over het plan om de Wet betaalbare huur alweer aan te passen, om hogere huurverhogingen toe te staan. De bond wijst erop dat het onbestaanbaar is om enerzijds alle beloftes aan huurders te breken, maar anderzijds de slecht uitgewerkte en ondoordachte plannen voor hogere huurprijzen wél door te laten gaan. De bond roept de kamer op hier een stokje voor te steken door de minister de opdracht te geven haar pogingen te staken om de huurprijsbescherming te verzwakken.

Bleiswijk jvs 14 juni 2025

Huurbevriezing gaat niet door!!

Nu het kabinet is gevallen, vervalt ook het plan om de sociale huren bij woningcorporaties 2 jaar te bevriezen. Inmiddels heeft minister Keijzer aan de Kamer laten weten dat ze het wetsvoorstel om de huren in 2025 en 2026 te bevriezen niet naar de Kamer zal sturen. Dit betekent voor u dat de huurverhoging gewoon doorgaat. 

De verhuurder mag de huurprijzen om verschillende redenen aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld na groot onderhoud of renovatie. Zij informeren u hier altijd vooraf over. Daarnaast mogen zij de huurprijzen ook jaarlijks aanpassen. 

Jaarlijkse huurverhoging.
Ieder jaar, op 1 juli worden de netto huurprijzen aangepast (dat is de kale huur zonder servicekosten). Dit noemen we de jaarlijkse huurverhoging. Hierbij worden de regels van de overheid uiteraard volledig opgevolgd. De overheid bepaalt n.l. met hoeveel % de huren mogen worden verhoogd. Woningcorporatie mogen ook minder huurverhoging vragen, maar nooit meer. Vóór 1 mei heeft u hierover een brief ontvangen met uw nieuwe huurprijs.

Let op: Bezwaar maken tegen de jaarlijkse huurverhoging kan tot 1 juli 2025. 

In de huurkrant 2025 leest u informatie over de huurverhoging. Vindt u niet wat u zoekt?
Dan kunt u contact opnemen met de afdeling Klant van 3B Wonen (010 – 519 1491).

Komt u in financiële problemen?
De HVLL als ook 3B Wonen staan voor haar huurders en snappen dat een huurverhoging nooit uitkomt. Zeker nu alles duurder wordt. Voor onze huurders die financieel in de problemen komen kijkt, mede op aandringen van de Huurdersvereniging, 3B Wonen naar maatwerk. Dit betekent dat ze naar uw persoonlijke situatie kijken en samen met u bespreken wat 3B Wonen hierin mogelijk kan betekenen. Twijfel niet om contact met 3B Wonen of met ons secretariaat (06 -57737260) op te nemen, als u denkt in de financiële problemen te komen. Wij kijken dan samen met u naar de mogelijkheden!

JvS

HUURBEVRIEZING JA/NEE

Hoe om te gaan met de Huuraanzegging 2025?

Alles op een rijtje en hoe te handelen t.a.v. bezwaar maken of huurbevriezing lagere inkomens indienen.

Op woensdag 16 april 2025 bereikte de regeringscoalitie (de partijen die samen het kabinet vormen) na lang onderhandelen een akkoord over de overheidsfinanciën. De gemaakte afspraken zijn vastgelegd in de voorjaarsnota van het kabinet. In deze voorjaarsnota staat ook het voorstel om de jaarlijkse huurverhoging voor sociale huurwoningen te bevriezen in 2025 en 2026. Het besluit is op dit moment nog niet officieel vastgelegd in de wet. Toch willen wij, Huurdersvereniging en 3B Wonen, u hier nu al zo goed mogelijk over informeren.

Wat betekent dit voor uw huurverhoging?
U heeft een brief  van de Verhuurder  (3B Wonen) ontvangen over de jaarlijkse huurverhoging per 1 juli 2025. In die brief staat wat uw nieuwe huurprijs wordt. Deze huurprijs betaalt u per 1 juli 2025.

Ondanks de onduidelijkheid of de huurverhoging doorgaat, versturen zij deze brief. Dit doen zij, omdat ze wettelijk verplicht zijn om u minimaal twee maanden van tevoren hierover te informeren. Als de gemaakte afspraken uit de voorjaarsnota straks vastliggen in wet- en regelgeving, draaien zij de huurverhoging terug. Als de gemaakte afspraken uiteindelijk niet vastgelegd worden in wet- en regelgeving, gaat de aangekondigde huurverhoging wél door.

Huurbevriezing voor lagere inkomens 
Wilt u huurbevriezing aanvragen omdat uw inkomen omlaag ging, of bezwaar maken om andere redenen tegen deze verhoging?  Dit kan. Op de  pagina Huurverhoging 2025 van de Website 3B Wonen leest u hoe u een aanvraag doet en wat u mee moet sturen. Zij nemen uw aanvraag in behandeling als de wettelijke huurbevriezing niet doorgaat. Gaat de wettelijke huurbevriezing door, dan doen zij niets meer met uw aanvraag.

U krijgt meer informatie zodra meer duidelijk is
U hoeft 3B Wonen of de Huurdersvereniging niet te bellen hierover. Zodra er meer duidelijkheid is, hoort u dit van 3B Wonen via een brief. Blijf ook onze nieuwberichten op de website in de gaten houden.

c. j.v.s mei 25

Samen strijden voor compensatie huurbevriezing

Woonbond/ Huurdersvereniging(en) roepen corporaties op samen te strijden voor volledige compensatie huurbevriezing.

Huren en geld. 
De Woonbond en Huurdersverenigingen vinden het vreemd dat corporatiekoepel Aedes niet pleit voor compensatie voor de huurbevriezing in de vandaag door Aedes aangekondigde gang naar de rechter.

De Woonbond pleit er al langer voor de winstbelasting voor corporaties van jaarlijks ongeveer een miljard te schrappen als compensatie. Op die manier kunnen corporaties voldoende investeren in het bouwen van sociale huurwoningen. In plaats van verspilde moeite om de huurbevriezing tegen te houden, zouden de corporaties de handen ineen moeten slaan met huurders en samen moeten knokken voor overheidsinvesteringen in de volkshuisvesting.

Nieuwbouw betalen met hogere huur: onhoudbaar.
Woonbonddirecteur Zeno Winkels: ‘Wij, de Woonbond als ook de Huurdersverenigingen krijgen enorm veel teleurgestelde corporatiehuurders aan de lijn vanwege de koers die corporaties kiezen. We roepen corporaties dan ook op om samen met huurders én woningzoekenden te strijden voor investeringen in nieuwbouw van sociale huur. Maar het is niet houdbaar deze nieuwbouw aan te jagen met steeds hogere huren.’

Collectief probleem collectief oplossen.
De Woonbond en haar leden hebben campagne gevoerd tegen de enorme huurstijging die dit jaar dreigde (van 5% voor sociale huurders). Daarbij heeft de bond steeds gepleit voor overheidsinvesteringen in de nieuwbouw van sociale huur. Daar gaat nu geen geld naartoe, terwijl er een wooncrisis is.

Nieuwe geldstroom.
De corporaties hebben een nieuwe geldstroom nodig, vanuit de overheid. Dan investeren we met de gehele samenleving  in nieuwbouw en verduurzaming. Want de wooncrisis raakt iedereen en die moeten we met ze allen  oplossen!!

8 mei c. JvS / MtB